
מוטיבים מסורתיים של חג החנוכה באומנות
מאז ומתמיד, אומנים רבים התייחסו למוטיבים יהודיים ודתיים באומנויות שלהם. המגוון הרחב של האומנויות הקיימות, מפיסול וציור ועד חריטה וצורפות, איפשר לכל אומן להתייחס למסורת היהודית באופנים הייחודיים לו ולאומנות בה הוא מתמחה.
בעבר, למרות האיסור של "לא תעשה לך פסל וכל תמונה", האומנים יצרו אומנויות עם מוטיבים מסורתיים כחלק מגיבוש הזהות היהודית ולשמירתה בארץ ובעולם. אומנויות אלו היו תמיד קשורות לאורח החיים היהודי, וביטאו כיסופים ושמירת הזיקה לארץ ישראל. כמו כן, גם בתקופתנו, אומנים רבים יוצרים מעולמות התוכן שלהם, מתוך געגוע למסורת ולדת, ומטמיעים מאפיינים יהודיים ביצירותיהם.
חג החנוכה, הוא אולי החג בעל הסממנים היהודיים המובהקים ביותר, שאומנים רבים נוהגים להשתמש בהם ביצירותיהם. המוטיב המרכזי והמוכר ביותר הוא למעשה החנוכייה. ביהדות, החנוכייה מסמלת את האור, את העמידה האיתנה מול האויב ואת ניצחון המעטים והחלשים על החזקים והמאיימים. כמו כן, החנוכייה מזכירה את נס פך השמן הקטן, שהיה אמור להספיק להדלקת המנורה ליום אחד בלבד, אך למעשה הספיק לשמונה ימים. בכך היא מסמלת עבור רבים את האמונה והתקווה להקמת בית המקדש השלישי, ולהצבת המנורה בתוכו.
בעולם האומנות, החנוכייה לא משמשת רק כתשמיש מצווה, אלא גם כחפץ אומנותי ומיוחד, שכל אומן מפרש ומעצב אותה כראות עיניו. ניתן לראות זאת בציורי ענק של חנוכיות, בתליונים ובתכשיטים מעוצבים עשויים באופנים שונים, ואפילו ביצירת חנוכיות ממש, לשם הדלקת נרות החג, עשויות ממגוון חומרים כמו זכוכית, בטכניקת הויטראז', מעוצבות מכסף ומעץ ועוד שלל טכניקות אחרות.

גרשי אומנות בכסף
מוטיב עיקרי נוסף בחג החנוכה, הוא הסביבון. משחק זה היה מצוי בכיסם של היהודים, בזמן שהיה איסור של השלטון היווני ללמוד תורה. היהודים היו מחביאים את הסביבון בכיס, ומוציאים אותו בזמן שהיו היוונים באים לבדוק אם אכן הם לומדים תורה, ומסווים את ספרי הקודש.
אומנים רבים מתייחסים לסביבון כסמל משמעותי מסמלי החג, ויוצרים בדמותו יצירות רבות ומחומרים שונים, כמו זכוכית, מתכות שונות ועץ. האומנויות הללו לא בהכרח משמשות ככלי משחק, אלא אף כפיסול מיוחד וחפץ אומנותי שניתן להעמיד במרכז הבית לראווה ולקישוט.

מוטיב עיקרי נוסף בחג החנוכה, הוא הסביבון. משחק זה היה מצוי בכיסם של היהודים, בזמן שהיה איסור של השלטון היווני ללמוד תורה. היהודים היו מחביאים את הסביבון בכיס, ומוציאים אותו בזמן שהיו היוונים באים לבדוק אם אכן הם לומדים תורה, ומסווים את ספרי הקודש.
אומנים רבים מתייחסים לסביבון כסמל משמעותי מסמלי החג, ויוצרים בדמותו יצירות רבות ומחומרים שונים, כמו זכוכית, מתכות שונות ועץ. האומנויות הללו לא בהכרח משמשות ככלי משחק, אלא אף כפיסול מיוחד וחפץ אומנותי שניתן להעמיד במרכז הבית לראווה ולקישוט.

אין ספק שרכישת חפץ אומנותי שכזה, המעוצב על פי אחד מסמלי חג החנוכה, מתאים לשימוש אישי או כמתנה נהדרת לשמחה ואירוח. מתנה כזו יכולה להיות סמלית מאוד בימי החג, אך לא רק, ומתאימה מאוד לכל משפחה יהודית, גם אם היא לא בהכרח שומרת על המסורת וכללי הדת.